Als zorgverlener is je missie waarschijnlijk om kwalitatieve zorg te bieden aan je cliënten.
Dit kan je natuurlijk op verschillende manieren doen maar een keurmerk is daar een goede manier voor. Allereerst wekt het hebben van een keurmerk altijd extra vertrouwen op. Daarnaast is het een mooi middel om de kwaliteit van jouw zorgverlening te toetsen. En als laatste is het hebben van een keurmerk vaak een voorwaarde om je aan te sluiten bij een zorgbemiddelaar.
Maar wat heb je nu eigenlijk allemaal nodig om een keurmerk in de zorg te krijgen?
In dit blog deel ik een aantal aandachtspunten met je voor het krijgen en behouden van je keurmerk in de zorg.
1. Scholingen en handelingen toetsen
Dat je een vakdiploma moet hebben is natuurlijk geen geheim. Iedereen levert op zijn manier wel eens ‘zorg’. Een paracetamol geven of iemand helpen met een douchebeurt is dan ook niet direct een ingewikkelde taak maar als het gaat om verzorging en verpleging zijn er genoeg redenen waarom een vakdiploma en kennis over het vak nogal relevant zijn. Want hoe ga je bijvoorbeeld om met iemand die geen NSAID’s mag hebben? Of welke gevolgen heeft het verkeerd injecteren van Insuline?
Gelukkig wordt de basiskennis van verzorging en verpleging dan ook in een opleiding geleerd. Maar als het gaat om bepaalde handelingen, kun je niet blijven terugvallen op dat papiertje dat je ooit eens gehaald hebt. Praktische handelingen zul je regelmatig moeten uitvoeren om bekwaam te blijven. Bekwaamheid is dan ook iets dat je zelf beoordeeld. Voel jij je zelfverzekerd genoeg om een bepaalde handeling uit te voeren? Of is het eigenlijk toch al een té lange tijd geleden dat je dit voor het laatst deed? En eigenlijk een beetje twijfelt hoe het ook al weer moet?
Als het gaat om bevoegdheid, kun je ervoor kiezen je handelingen regelmatig opnieuw te toetsen.
Dit kan bij een erkend scholingsinstituut waar je door professionals wordt getoetst op theoretische en praktische kennis en vaardigheid.
Om te voldoen aan de eisen van het krijgen/behouden van een keurmerk, zul je dus met de regelmaat je verpleegtechnische handelingen moeten toetsen. Voor het keurmerk vul je dan zelf een verklaring in over je bevoegd- en bekwaamheid. Je geeft in deze verklaring aan wanneer je betreffende handelingen voor het laatst uitgevoerd hebt in de praktijk en wanneer het laatste toets moment was. Afhankelijk van de handeling wordt er van je verwacht dat je je elke 2 jaar laat toetsen op bevoegdheid.
2. Feedback vragen aan je cliënten
De beste manier om erachter te komen of jij daadwerkelijk de kwaliteit levert waar je voor pleit, is door je cliënten om feedback te vragen. Hoe ervaren zij jouw zorgverlening? Zijn er verbeterpunten?
Op deze manier kun je peilen of hetgeen dat jij wilt bieden ook zo ervaren wordt door de cliënt.
Je kunt hiervoor een vragenlijst opstellen of een bestaande feedback lijst gebruiken.
3. Een vervangingsplan voor ziekte
Een van de belangrijkste aspecten van zorg is het bieden van continuïteit. Als zorgverlener kun je niet zomaar je geplande zorgmomenten een weekje verschuiven omdat je ziek bent. Je kunt geen afspraken afzeggen of nonchalant omgaan met afgesproken zorgtijden. Er wordt op je gerekend.
Nu is het natuurlijk afhankelijk van de complexiteit van een zorgvraag maar in eigenlijk alle gevallen kun je niet zomaar ‘niet komen opdagen’. Je zult een acute oplossing moeten hebben op het moment dat jij – door welke omstandigheden dan ook – niet in staat bent de afgesproken zorg te leveren.
Daarom is het belangrijk dat je een vervangingsplan hebt. Dit is een uitgeschreven plan met afspraken met andere zorgverleners. In dit plan staat beschreven wie jou eventueel kan vervangen in het geval van ziekte of andere omstandigheden.
Op deze manier geef je aan dat je er alles aan doet om continuïteit te bieden.
Mocht je werken via zorgbemiddeling, dan is er vaak de mogelijkheid om gebruik te maken van het netwerk van de zorgbemiddelaar om jou te vervangen.
4. Wet kwaliteit, klachten, en geschillen in de zorg (WKKGZ)
Elke cliënt heeft het wettelijke recht om een klacht in te dienen. Door je aan te sluiten bij een klachten/geschillenregeling, geef je deze mogelijkheid. Voor het krijgen van een keurmerk is dit dan ook een eis. Vermeldt ook altijd op je website en/of in je algemene voorwaarden waar men terecht kan met klachten.
5. Aansprakelijkheid
Voor alle zzp-ers (in de zorg) is het aan te raden je te verzekeren tegen beroepsaansprakelijkheid.
Waarbij schade aan personen en/of zaken gedekt is. Op deze manier verzeker jij je tegen onder andere het maken van (medische) fouten.
Dit zijn in grote lijnen de voorwaarden voor het krijgen en behouden van een keurmerk in de zorg.
De voorwaarden kunnen enigszins verschillen per keurmerk maar globaal geeft dit blog aan wat je kan verwachten.
Mijn tip: blijf je bewust van de manier waarop jij kwaliteit waarborgt. Op welke manier kun jij ervoor zorgen dat je up-to-date blijft van alle relevante veranderingen in de zorg/ En hoe blijf jij jezelf ontwikkelen tot professional?
Ik hoop dat dit blog waardevol voor je was. Ik zou het leuk vinden als je in de reacties laat weten hoe jij ervoor zorgt dat je kwaliteit blijft leveren?