Leer van mijn ervaringen en valkuilen als ondernemer.
Ja hoor…. Ook ik ben aan het bloggen geslagen. Waarom? Ik wil graag mijn ervaringen delen. Omdat ik denk dat er stilletjes aan genoeg startende ondernemers zijn die tegen dezelfde punten aanlopen als ik destijds. En misschien wel nog steeds…
In deze blog wil ik 5 tips met je delen zodat je een vliegende start krijgt met je eigen onderneming. Zelf ben ik ondernemer in de thuiszorg, maar deze tips zijn voor iedere (startende) ondernemer waardevol.
Prego Zorg
Je bent jong en je wilt wat.
Tsja, zit je dan op je 23e bij de Kamer van Koophandel. Een beetje onzeker geef ik mompelend antwoord op de vragen over MIJN onderneming. Want ja, opeens ‘’ben’’ je ondernemer.
In mijn ondernemingsplan stond nergens dat dit ‘’terrified as hell’’ zou zijn. Ondanks dat ik alles voor mezelf duidelijk had op dat moment, gingen er toch genoeg vragen door me heen:
‘’ Kan ik dit wel?’’
‘’Past dit wel bij me?’ ’
‘’Wat als dit?’’
‘’Wat als dat?’’.
Maar stiekem met toch wel een beetje trots liep ik het gebouw van de KVK uit. Het was een feit, ik ben zelfstandig ondernemer in de thuiszorg. Eigenaresse van Prego Zorg.
Binnen de lijntjes kleuren?
Binnen mijn opleiding en de baan die hierop volgde kwam ik er al snel achter dat ‘’binnen de lijntjes kleuren’’ niets voor mij is. Zorg doe je vanuit je hart, niet vanuit je stopwatch.
Ondanks mijn leeftijd en de onervarenheid die hiermee gepaard gaat, heb ik toch besloten te starten als zelfstandig ondernemer. Wat heb ik te verliezen?! En nu, bijna twee jaar verder bestaat Prego Zorg nog steeds. Sterker nog, Prego Zorg groeit!
Maar natuurlijk ging niet alles vanzelf. In deze blog transformeer ik mijn valkuilen naar waardevolle leermomenten. In de volgende 5 tips:
1. A goal without a plan is just a wish
Ondernemingsplan?? Huh?? Moet dat?? …. JA!
Naar mijn mening kan geen elk doel bereikt worden zonder plan. Weten waar je aan begint, weten wat je kunt gaan verwachten, weten of je doelen haalbaar zijn en weten wat je uiteindelijk moet evalueren en bijstellen.
Buiten dat je door het maken van een businessplan inzicht voor jezelf creëert, zorgt het ook ervoor dat je gaat nadenken over wat je tot heden al weet en waar je je absoluut nog in moet verdiepen.
‘’Mag ik mijn kilometers aftrekken van de zaak???’’ (ja, dat mag ☺) zijn typische gevalletjes van ‘’lack of research’’.
Back to basic dus! Elke (startende) ondernemer krijgt te maken met dezelfde wetten en regeltjes. Zorg dat je hiervan op de hoogte bent alvorens je fluitend het kvk gebouw inloopt. Kost je minder geGoogle wanneer je lekker druk bent met ondernemen!
2. Ken je waarde!
Een uurtarief ‘’kiezen’’ is natuurlijk zo moeilijk niet. Maar is jouw wenselijke tarief ook realistisch? Is jouw doelgroep bereid dit voor jouw diensten of producten te betalen? Én kun jij er een goed belegde boterham van eten?
Denk altijd goed na WIE jouw diensten of producten betaalt. Dit is uiteraard afhankelijk van jouw doelgroep en hun middelen. Worden jouw diensten gefinancierd door bijvoorbeeld een gemeente, zoals in veel gevallen bij mijn cliënten?
Dan beslist jouw doelgroep niet wat ze voor jouw diensten willen geven, of wat zij vinden dat je waard bent. Maar, zij worden afhankelijk gesteld van bijvoorbeeld een budget of een vergoeding. Speel hier dus op in, maar doe jezelf niet te kort!
Jij weet wat je kunt, waar je goed in bent en wat jouw kwaliteiten zijn. Hier mag uiteraard iets tegenover staan. Maar zorg dan ook dat mensen
– HOREN…
– ZIEN…
– VOELEN…
– en ERVAREN wat jouw kwaliteiten zijn.
Want anders wordt het een gevalletje ‘’de buurvrouw van Ankie doet het voor €10 minder per uur’’.
3. Borreltje hier, borreltje daar
Netwerken….. als ik er alleen al aan denk… Maar het opdoen van verschillende contacten in het ondernemerschap is zóóó belangrijk!
Binnen je branche contacten opdoen is zowel handig voor intervisie, als voor eventuele samenwerkingen. Je hebt een opdracht die voor jou alleen niet haalbaar is, hoe handig is het dan om een collega uit je netwerk in te kunnen zetten? En vice versa uiteraard!
Persoonlijk ben ik absoluut niet de persoon die zich in een grote groep mengt en begint te babbelen.Maar toch doe ik het! Want buiten de bovengenoemde redenen, zit er voor mij ook een goede training in.
Jezelf profileren en op de markt zetten is hierdoor een super goede oefening. Want kun jij jezelf in een paar zinnen goed neerzetten? Je bent en blijft je eigen visitekaartje.
En daarnaast kunnen de ervaringen van anderen jou ook verder helpen.
Deel je kennis, kunde en ervaringen!
4. Be something, be you!
Elke onderneming vereist op z’n minst een bedrijfsnaam en een logo. Jouw bedrijfsnaam zegt iets over je bedrijf, maar ook zeker over jou. Probeer deze twee dingen te combineren. Het is niet lastig om een bedrijfsnaam te kiezen: gebruik je voor- of achternaam en hoppakee! Maar bedenk wel dat een bedrijfsnaam essentieel is voor de keuze van de klant.
Kun jij met je bedrijfsnaam overkomen als professional in jouw vakgebied?
Denk hierbij ook aan je e-mail adres. Het gebeurt nog zo veel dat het gekoppelde e-mail adres van een bedrijf eindigt op hotmail.com. Maak een e-mail adres aan dat jouw bedrijfsnaam bevat.
Indien je een pakkende bedrijfsnaam met een mooi logo hebt, schroom dan niet om visitekaartjes te laten maken. En deel ze ook uit! Het kost geen biet en zorgt ook voor een stuk professionaliteit.
Zorg ervoor dat klanten middels jouw kaartje aan je herinnerd zullen worden. Een visitekaartje is iets fysieks. Men slaat het ergens op met de bedoeling jouw contactgegevens ooit nog eens nodig te hebben.
Daarnaast helpt een visitekaartje ook als een reminder.
Stel je nou voor dat een relatie van jou in aanmerking komt met een potentiele klant maar kan bijvoorbeeld jouw bedrijfsnaam niet meer herinneren. ‘’uhh ja, ze doet iets met zorg in Sittard… zoek maar op Google!’’. Vanzelfsprekend dat deze potentiele klant bij jouw concurrent uitkomt. Op zo’n manier wil je natuurlijk een opdracht niet mislopen.
5. De ondernemende duizendpoot
Als je dacht dat ondernemen in jouw vakgebied enkel ondernemen in jouw vakgebied is dan heb je het mis! Helaas… Als ondernemer (welke branche dan ook) moet je functioneren als duizendpoot.
Vanaf het moment dat jij in dat handelsregister staat met jouw bedrijf, ben je gepromoveerd van Tuinman (noem maar wat) naar boekhouder, belastingspecialist, jurist, administratief medewerker, marketeer en noem maar op.
JIJ bent verantwoordelijk voor het draaiende houden van je onderneming, op welk vlak dan ook. Uiteraard kun je werkzaamheden uit besteden zoals de boekhouding en administratie (in veel gevallen zelfs raadzaam). Maar er zullen altijd taken zijn die je over het hoofd gezien hebt of waarvoor je je kennis zult moeten uitbreiden. Maar die wel door jou uitgevoerd moeten worden.
Zo ben ik onlangs door een slecht betalende klant gepromoveerd tot incassobureau, lijkt het wel. Maar ondanks je duizendpoot functie, is het ontzettend leerzaam om buiten jouw vakgebied te treden.En hiermee bedoel ik echt niet dat je ALLES zelf moet doen. Maar besef je wel dat het ondernemerschap niet alleen gericht is op jouw expertise. Er komt wel wat meer bij kijken.
Ik durf wel toe te geven dat ik dit gedeelte onderschat heb. Maar ook daar leer je weer van. Ik ben ondertussen een boekhouder, jurist, verzekeringsagent en marketeer rijker.
Hun professionele kennis en kunde in combinatie met mijn eigen input zorgt ervoor dat ik zorgeloos kan ondernemen!
Waren deze 5 tips waardevol voor jou?
Misschien heb jij zelf ook nog tips? Laat hieronder een berichtje achter.
Liefs,
Stephanie
Ps. Als je een leuk idee hebt voor een blog, laat het mij dan ook weten!