De 7 voordelen van je eigen website als zzp’er in de zorg
Een website is voor elke ondernemer een must, als je het mij vraagt. Ook voor de zzp’er in de zorg.
Misschien overweeg je nog om een website te (laten) maken of vind je dit volkomen onzin, je hebt toch al genoeg klanten?
In dit blog ga ik een aantal redenen met je delen waarom ik vind dat je een eigen website moet hebben JUIST als zelfstandige zorgprofessional.
1. Jezelf laten zien
Het lijkt misschien een open deur maar het meest essentiële doel van een website is om jezelf te laten zien en je dienstverlening te delen. Wie ben jij? Wat doe je? Wat is je aanbod? Wat zijn je tarieven? Al deze zaken kun je communiceren door middel van je website. Iemand krijgt een eerste indruk van jou.
2. Ondernemer voor de Belastingdienst
Wellicht heb je het al vaker voorbij zien komen in het nieuws maar de zzp’er in de zorg heeft niet bepaald een gunstige positie. Is het nu ondernemerschap of toch verkapt loondienstverband?
Kun je spreken van een ondernemer als iemand zijn opdrachten krijgt via een bemiddelaar of uitzendbureau? Of werkt in een instelling waar bepaalde regels gelden? En hoe word daadwerkelijke schijnzelfstandigheid nu tegengegaan?
Het blijft een discutabel iets, dat zzp’er zijn in de zorg, vindt de fiscus. Máár…. Jij als zorgondernemer kunt verschillende dingen doen om aan te tonen dat je ook écht ondernemer bent. De Belastingdienst stelt een aantal normen aan het ondernemerschap (meer weten over deze normen? Doe de ondernemerscheck). Actieve klantenwerving is daar één van. Het investeren in de werving van nieuwe klanten en/of opdrachtgevers: een website is daar een mooi middel voor.
Wist je dat: De tijd die je besteed aan het werken aan en actueel houden van je website, vallen onder het urencriterium?
3. Algemene voorwaarden plaatsen
Het is aan te raden om te werken met algemene voorwaarden. Dit zijn een aantal juridische ‘spelregels’ die jij hanteert binnen jouw onderneming. Het voorkomt onnodige juridische conflicten en wekt vertrouwen bij jouw opdrachtgever. Je bent verplicht je algemene voorwaarden aan je cliënt voor te leggen alvorens de dienst geleverd wordt. Je cliënt kiest dan zelf of deze akkoord gaat met jouw A.V. of niet. (let op: het verschil tussen algemene voorwaarden en een (model)overeenkomst).
Je kan ervoor kiezen om je AV elke keer uit te printen en deze aan je cliënt te overhandigen of handmatig toe te voegen aan een mail maar je kan ze ook plaatsen op je website en in de offerte en/of overeenkomst refereren naar deze A.V. Dit werkt een stuk praktischer. (communiceer wel duidelijk met je cliënt op welke wijze jij je A.V. ter hand stelt).
Een website is dus een super handige plek om jouw algemene voorwaarden te delen.
4. Een platform voor het indienen van klachten en de procedure hiervan
Als je een beetje thuis bent in de WKKGZ (wet rondom kwalitatieve zorgverlening) dan weet je dat elke cliënt het recht heeft om een klacht in te dienen. Jij bent verantwoordelijk om te zorgen dat dit mogelijk is. Je kunt je hiervoor aansluiten bij een klachtencommissie. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw cliënt hier ook aanspraak op kan maken?
Je website is een mooi portaal om je cliënt te attenderen op het plaatsen van, en de behandeling van een klacht.
5. Vindbaarheid op het internet
Je bent op zoek naar iemand in jouw regio die wasmachines kan repareren, wat doe je? Hoogstwaarschijnlijk ga je zoeken via het internet. Je tikt in wat je zoekt en krijgt verschillende resultaten. Zo werkt dit ook met zorg. Over het algemeen gaan mensen zoeken via het internet.
Als jij geen website hebt, kun jij dus onmogelijk via internet gevonden worden.
Daarnaast kun je door middel van het plaatsen van een heldere visie en missie, jouw potentiele klant raken in zijn/haar hart nog vóórdat er een kennismakingsgesprek heeft plaatsgevonden.
6. Kennis delen
Als je wilt dat iemand voor jou kiest, zul je uit moeten blinken. Je zult men moeten overtuigen van jouw professionaliteit en vakkennis. Het delen van jouw kennis is de beste manier om jouw professionaliteit te laten zien. Door middel van het delen van informatie en bijvoorbeeld blogs, zorg je ervoor dat je werkt aan je expert-status. Men gaat jou zien als een deskundige.
7. Je professionalisering
Dit punt sluit goed aan op punt 6. Wil je vertrouwen wekken en laten zien dat jij een professional bent? Deel dan alles op je website m.b.t. deskundigheid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
– je keurmerk
– je agb code
– het bezit van relevante certificaten
– e.d.
Al deze punten tonen aan dat het hebben van een website weldegelijk een belangrijk doel heeft.
Natuurlijk kun je je website zo uitgebreid mogelijk maken. Je kan ervoor kiezen om je website te laten maken of je kunt het zelf doen. Het laten maken van een website kan lastig zijn als je (nog) weinig budget hebt. Ik wil je daarom mijn hulp aanbieden om op een super simpele manier je eigen website op te zetten en ervoor te zorgen dat jij goed overbrengt waar jouw kwaliteiten liggen en welk aanbod in zorg jij te bieden hebt.
Wil je meer weten over de Workshop ‘DROOMwebsite in de zorg’? Klik dan hier.